20 05

Jeśli chodzi o szybkie intro, to ten tydzień daje  mi nieźle w kość, ale to nie może mnie powstrzymać przed realizacją założeń. I tak, nie przestałam biegać – a to nie lada sukces. Przechodząc do meritum, dziś 5 wskazówek dla mądrej pracy. Czyli jak pracować nie tylko szybciej i lepiej, ale i mądrzej. Ludzie sukcesu mają to opanowane do perfekcji, czas na nas;] I czas przede wszystkim na obalenie mitu ciężkiej pracy.

Wiem, że wszyscy Wam powtarzają, że tylko ciężka praca zaprowadzi Was do sukcesu. Możesz osiągnąć wszystko, co chcesz, tylko pracuj ciężko… I tu zaskoczenie może dla niektórych – ciężka praca nie zagwarantuje Ci osiągnięcie celu. Dowód? Nie napompujesz dziurawej opony w samochodzie, dmuchając ją nawet z całej siły. Nie zetniesz właściwie trawnika z użyciem pary nożyczek. Potrzebujesz odpowiednich narzędzi i właściwej strategii dopasowanej do poszczególnych zadań.

Jak to zrobić? Idąc na skróty.

Poniżej 5 wskazówek, jak ulepszyć swoja pracę, działając sprytnie w miejsce większego wysiłku.

1.Zachowaj dystans – co prawda odejście od złożonego zadania może się wydawać sprzeczne z intuicją , ale przerwy w rzeczywistości sprawią, że będziesz bardziej wydajny. Wyjście ze środowiska pracy natychmiast redukuje stres i daje Twojemu mózgowi szansę ” ogarnięcia „. Jeśli pracujesz nad trudnym problemem , Twoja podświadomość będzie kontynuować pracę nad nią , nawet jeśli Twój świadomy umysł stara się zrelaksować – dlatego właśnie czasami rozwiązania magicznie pojawiają się w głowie, kiedy nie myślisz dokładnie o tym problemie. Tak czy inaczej, wrócisz odświeżony i zdrowszy, z bardziej skupionym umysłem do pracy.

2.Eliminuj rozproszenie uwagi – to raczej oczywiste, ale pamiętajcie, że najbardziej niebezpieczne są te rozproszenia, których nie postrzegamy jako zakłócenie koncentracji. Wyobraź sobie, że pracujesz nad planem marketingowym – masz otwarte kilka zakładek badań, i zakładka Facebooka. Otrzymujesz powiadomienie o działaniach znajomych, także z dokumentu planu przechodzisz szybko na wpis na społecznościówce i poświęcasz mu 20 sekund swojego czasu. Mało czasu pomyślisz? Ale sam przyznasz, że wyrwało Cię to ze stanu skupienia, i kiedy ponownie wracasz do dokumentu, poświęcasz kolejna chwilę na przywrócenie ciągu myśli wcześniejszych. Sytuacja się powtarza kilkakrotnie i w całości skupienie odzyskujesz po godzinie w całości swojej pracy, co ostatecznie zmniejsza Twoją wydajność.

3.Multitasking – nieważne, jak bardzo jesteś zajęty, zawsze w swoim dniu znajdzie „negatywne luki czasowe”, czyli wypełnienie przestrzeni pracy wielozadaniowością. Spróbuj wypełnić wolne chwile produktywną pracą. W przerwie na lunch oglądaj video – samouczek tematyczny lub nadrabiaj zaległości mailowe. W drodze do pracy słuchaj audiobooków i podcastów. Podczas ćwiczeń, odsłuchaj wiadomości na poczcie głosowej lub słuchaj inspirujących vlogów. Im więcej uczysz się i pracujesz w „lukach czasowych”, tym więcej zrobisz w całości.

4.Żongluj mocnymi i słabymi stronami – znasz siebie najlepiej. Masz mocne i słabe strony, a one mają wpływ na Twoja pracę. Skup się więc na zadaniach, w których możesz wykorzystać swoje atuty, a omijaj te, przy których słabości opóźnią ich realizację. Te drugie deleguj innym, lub wykonuj z pomocą współpracowników po to aby zminimalizować ciężar słabych stron i poświęcić więcej uwagi na to, w czym czujesz się najlepiej.

5.Ustal priorytety – nierzadko zadania mniej ważne wkradają się na swoją listę rzeczy do zrobienia i rozpraszają w wykonaniu tych pilniejszych. Wyobraź sobie sytuację, gdy pracujesz nad dużym projektem, i nagle otrzymujesz maila i szybkiej zmianie, którą trzeba dokonać na stronie internetowej firmy. Logowanie i dokonanie zmiany nie zajmie dużo czasu, ale Cię oderwie od projektu i stres się pojawi, że projekt musisz odłożyć na później. Najlepszym sposobem jest, ignorować całkowicie zadania mniej ważne, przejście w tryb „nie przeszkadzać” lub „offline”.  Dla tych rzeczy trzymaj oddzielna listę, nie zapisuj ich na swojej liście priorytetów, bo nie są warte swojego zaniepokojenia.