Zgodnie z obietnicą, sobota – czas na kolejną dawkę inspiracji z cyklu “coach potrafi”. W poprzednim tygodniu zapoznałam Was z ćwiczeniem Koła Priorytetów, dziś na tapetę wrzucam Metodę Lustra.
“Nie ważne jest co widzisz, istotne jest, co dostrzega Twój umysł”
Metoda lustra, zwana inaczej Chińskim Portretem, jest jedną z technik projekcyjnych – marketingowcy używają ją do badań jakościowych. Ale my tu nie o tym, choć nie ukrywam, aż korci mnie wrzucić coś od siebie odnośnie wizerunku i podejścia do produktu. No cóż, nie czas, nie miejsce. Wróćmy zatem do wykorzystania tej metody w coachingu i powiązania jej z rodzajem wizualizacji.
Cel?
Lepsze poznania siebie, a Coachee:
- poznaje więcej cech swojej osobowości, upodobań i wartości;
- odkrywa nowe możliwości i kierunki działań;
- dowiaduje się, kim tak naprawdę pragnie być;
- pewniej definiuje swoje marzenia i określa cele.
Zasoby: czas trwania ćwiczenia nie jest sprecyzowany i wynika z planu coacha (ustalmy ok. 30 minut), a do wykonania ćwiczenia niezbędne są: spokojne miejsce, czysty umysł, pełne skupienie dla Coachee. Karta i długopis dla Coacha;]
Instrukcja: Zaczynamy zabawę! Przedstawię całą historię, jaką to każdy coach powiela.
- Rozluźnij się, zamknij oczy, wyobraź sobie, że jesteś w swoim ulubionym miejscu i nagle spotykasz Mędrca. Mędrzec zabiera Cię do swojego świeckiego domu, gdzie w salonie czeka na Ciebie antyczne lustro sporych rozmiarów.
Coach kontynuuje:
- Stajesz przed antycznym lustrem i w swoim odbiciu widzisz postać zwierzęcia. Jakie to będzie zwierzę?
Jak tylko Coachee wskaże konkretne zwierzę, Coach nie odpuszcza tematu, wszystko skrupulatnie notując:
- A teraz wskaż 3 powody, dla których właśnie to zwierzę wybrałeś/-aś. Jakie one będą?
Oto mój wybór: SZYMPANS, dlaczego zapytacie?
1. Szympansy żyją w stadach;
2. Występuje u nich mocna ekspresja emocji;
3. Cechuje je niezwykła opiekuńczość.
Tu już powinna zapalić się lampka, bo owe cechy to właśnie te posiadane w podświadomości lub te, które Coachee chciałby wypracować. Zabawa trwa. Coach zadaje te same pytania, ale w miejsce zwierzęcia pojawia się:
-znana postać tej samej płci i 3 powody dlaczego;
-znana postać inne płci i 3 powody dlaczego;
-dowolne miasto na świecie i 3 powody dlaczego;
-dowolny kolor i 3 powody dlaczego;
-piosenka i 3 powody dlaczego;
Na koniec Coach przedstawia Coachee odpowiedzi jakich udzielił i wskazane powody wyborów i już na tym etapie Coachee uświadamia sobie jaką osobą jest i do jakich ideałów dąży.
Bez problemu zadanie to możecie wykonać sami w domu. A wnioski mogą Was samych zaskoczyć.
Powodzenia.
PS. W cyklu luźnych tematów poruszę wykorzystanie tej metody w świecie marketingu;]